Kamis, 21 Februari 2013

Pengertian Buluh Madu / Bambu Madu


Buluh madu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Buluh madu

Pengelasan saintifik
-->
Alam: Tumbuhan
Divisi: Magnoliophyta
Kelas: Liliopsida
Order: Poales
Genus: Gigantochloa
Spesies: G. albociliata
Binomial: Gigantochloa albociliata







Buluh madu atau nama saintifiknya "Gigantochloa albociliata", merupakan sejenis pokok Buluh.Spesis buluh ini dikatakan berasal dari Thailand atau Taiwan. Sifat buluh ini tidak mempunyai miang atau bulu bulu yang boleh menyebabkan kegatalan.Tanaman Buluh Madu akan mula menghasilkan rebung nya setelah di tanam lebih kurang 8 bulan. Hasilan utama dari tanaman Buluh Madu ini adalah untuk mendapatkan Rebung Madu. Orang kampung Di Malaysia kalau rebung jenis ini biasanya di panggil rebung manis, mungkin kerana tiada nama spesifik maka di namakan saja  " Rebung Madu "  walaupun rasa nya tidak semanis madu. Rebung Madu boleh dimakan begitu saja sebagai ulam bersama sambal belacan atau sambal air asam jawa, lebih sedap kalau campur dalam masakan kari, gulai lemak cili padi atau di goreng.
Aktiviti penanaman Buluh Madu telah banyak di lakukan di bahagian utara Semenanjung Malaysia khusus nya di Negeri Perlis, Kedah,Perak, Kelantan & Terengganu.
Kini aktiviti tanaman Buluh Madu ini telah menjalar ke bahagian tengah dan juga selatan tanah air.
Buluhnya sesuai dijadikan produk kraftangan, perabot, batang pengepit makanan, pencungkil gigi, atau pencucuk makanan. Ia juga boleh dijadikan sebagai pokok hiasan, tetapi hasil buluh madu yang paling penting adalah penghasilan rebung madu yang enak.
Permintaan terhadap rebung madu dikalangan masyarakat Melayu juga amat menggalakkan kerana ia adalah makanan kesukaan ramai terutamanya dalam masakan tradisional Melayu. Rebung madu merupakan antara pilihan yang dicampurkan bersama kari dan kebiasaannya dihidangkan pada majlis-majlis kenduri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar